100630

Om tio timmar är Karl och Patrik här! ME LIKE! Som jag har längtat!
Kom precis hem från flygplatsen. Nu blir det byta om, ner till kontoret i några timmar och sen tillbaka till flygplatsen.
Sen blir det öla i hotellbaren när de kommer fram! Mihi! Kommer bli super!

100629

Okej. Andas ut! Allt löste sig från igår kväll. Pjuuh!
Åker till flygplatsen om en timme. Hörs kanske senare ikväll! Pöss!

100628

Ögonen är helt röda. Ögonlocken tunga. Magknipen är extrem. Klockan är mycket. Egentligen borde jag redan sova men har viktigare saker för mig! Började jobba 7,45 i morse, när jag kom hem från jobbet var klockan 22,37 – och då inleddes passet med jourtelefonen som direkt började ringa med läskiga saker. Det är 14 timmar och 50 minuter på jobbet, och efter det tas alltså servicetelefonen omhand... Den som tror att man är reseledare för att steka runt är varmt välkommen hit och provjobba!

Bilder från Nessebar

100627

Ledig dag har spenderats i Nessebar med Nico. Riktigt gött. Tänk att bara fem minuter med buss ifrån alltid lika levande Sunny Beach finns en sådan oasaktig idyll, som dessutom har fantastiskt god inhemsk öl! Bilder kommer någon annan dag.

Vi åkte minitrain tillbaka, eller åtminstone halvägs innan vi blev avkastade mitt ute i ingenstans. Hmf. Vi började traska och gick över sanddynor innan vi kom fram till Sunny Beach ungefär 45 minuter senare. Inte okej!
Eftersom Sunny Beach kryllar av engelsmän och tyskar finns det inga ursäkter för eftermiddagen. Tyskland-England är ett stort måste, och förhoppningsvis kan det blir lite hatisk stämning. En sak är säker, nu är det ingen neutralitet. RULE BRITANNIA!

Sunny Beach....

Dagens idiotförklarande: Mia – "Whats wrong with you?" när jag svarade "Maybe" på frågan om jag skulle ut idag... Avd: Som om det skulle vara en självklarhet?

Dagens konstaterande: I Sverige brukar vi använda oss av "Det är bara lördag en dag i veckan" som ursäkt för att få dricka. Här i Sunny Beach är det "Det är bara kväll en gång per dygn" eller "Det är bara Happy Hour sex timmar om dygnet" som gäller... Avd: Alcoholic?

100625

Ingenting slår ett svenskt midsommarfirande utomlands. Hela Sunny Beach strandpromenad gungade när över 120 fulla svenskar dansade runt midsommarstången. Eller alltså, över hundratjugo fulla och så jag och två kollegor! Jag använde uniform hela kvällen som värd för firandet – och förblev därmed nykter! Jordgubbarna var dock utsökta och köttbullarna efterlängtade.

Nu väntar ett par timmars sömn innan det bär iväg till flygplatsen och det härliga Köpenhamnsflyget som ska skickas iväg. Sedan är jag faktiskt ledig i nästan två dagar. TVÅ DAGAR!! Wonderful! Synd bara att det traditionellt härliga svenska midsommarregnet även är överhängande i Bulgarien, jag vill såklart ha sol när jag är ledig. Ikväll har det dock spruckit upp lite så nu hoppas jag på det bästa så gästerna dessutom inte behöver komma och vara ledsna mer! :) Detta företaget löser de flesta av kundernas problem, men vädret har de inte riktigt befogenhet till...
Datorn är en lösning på väderproblemet. Om det är någon som vill Skype eller MSN:a så dra iväg ett sms och skriv när ni är online vetja! Numret är: 00359 888 84 50 33. Jag har inte mitt svenska nummer här på rummet så på det kommer jag inte se meddelandena.

Föresten. På onsdag kommer två av mina pojkar hit. Herrarna Kind och Bergström. Mihi! Och en halv vecka senare kommer ytterligare två – Pontus och Sveda som dessutom har med sig en hel liga! Ska bli hur skoj som helst! Ni är efterlängtade alla fyra ska ni veta! :) Av båda mig och mina kollegor! ;) Kommer få ytterligare lite besök senare i sommar! Kommer bli guld det med! :)
Galna midsommarfiranden:
– Österrike 2008: check!
– Bulgarien 2010: check!
Glad midsommar på er! :)

100624

Klockan är två och jag sitter vid datorn! Hade flygplats i natt och har samma sak natten som kommer, så tog mig en liten rast såhär mitt på dagen. :) Transfern inatt gick kanon. Det var de första svenska gästerna som jag fick ta hand om och det är både roligare och tryggare att ta hand om människor man faktiskt förstår... Ikväll/inatt blir det göteborgsflyget som ska tas omhand och körs ut till flygplatsen. Ska sedan hämta hem ett Köpenhamnsplan!
Next up: gymmet med Rune!
Puss!

100623

Hjälp vad händer. Tycker nyss jag skrev ett inlägg, men det är tydligen två dagar sedan. Man har ingen koll på någonting alls här. Lediga dagar är oregelbundna (och knappt förekommande) och arbetspassen är dagligen annorlunda. Vad är det för veckodag idag?

Idag har jag ätit svensk midsommarmat. Det går inte att beskriva med ord. Helt otroligt var det. Avslutade med jordgubbar och grädde. Herregud. Man fick gåshud och blev tårögd. Varför vi åt det redan idag? Vi ska ha ett arrangemang på fredag med midsommarfirande som jag ska hosta. Så fick åka och provsmaka maten och det var superbt. I Sverige hade nog alla vägrat betala för den, men herregud så gott det var efter Spaghetti bolognese, Carbonara och Fajitas i två veckor. Aningen tröttsamt...
Har haft mitt första välkomstmöte idag. Det spöregnade så alla letade sig till restaurangen där vi hade det. Dessutom var jag helt oförbered... Har nog aldrig varit så dåligt förberedd för ett muntligt föredrag i hela mitt liv. Lyckat. Det gick dock faktiskt helt okej. Nu är man igång på jobbet på allvar. Natten till idag spenderades på flygplatsen. Samma sak blir det i natt. Men innan dess blir det middag för att hälsa de två nya guiderna välkomna. En kom igår och den andra idag. De är de sista i teamet, som nu är komplett! Kanske slinker ner en öl också – vilket det har gjort varje dag sedan ankomst vad jag kan minnas...
Hejs!

100621

Ryktena säger att det är midsommar på fredag. Tiden går fort... Vi ska tydligen ha midsommarfest på stranden. Yey! :)

Lite bilder från tiden i Sunny Beach!

Promorie.

VM!
Sunny Beach och alkohol....
Några kollegor. Bjuder på en snygg bild på Rune!

100620

Livet i Sunny Beach går i 170 km/h. Natten spenderades på flygplatsen där allt hände, ännu en natt. ALLT HÄNDE! Sov inte många timmar innan det var dags att gå upp igen. Vinprovningsutflykt stod då på schemat. Nu ikväll är jag faktiskt ledig. Ska försöka sova tidigt. Imorgon börjar min första riktiga arbetsvecka och den lär väl inte bli mindre hektisk än vad de senaste dagarna har varit. Fler och fler flyg ankommer till Burgas Airport. Förra veckan var det tio flyg i veckan. I mitten på juli är vi uppe på 22 (!) och då lär man få jobba dygnet runt. Eller kanske mer än så. 28 timmar om dygnet är rimligare att tro! My god.

Igår kväll var det ju Danmark mot Kamerun. För att reta mina danska kollegor bar jag såklart min Kamerun-tröja halva dagen. Det är precis så man kommer in i gänget! Tyvärr så vann ju danskarna, något som blev extra jobbigt i och med att jag var på flygplatsen med två danska plan timmarna efter slutsignal. Blä!
Föresten. På måndag är det Basshunter på Den glade viking! Ett måste att gå på, jag har ju gratis entré och 50% i baren!

100619

Dobro utro!
Är nyss hemkommen från flygplatsen. Hade en transfer med danska gäster, undrar om de förstod vad jag snackade om i mikrofonen. De er dejlig at vaere på vejen till lufthavnen! Det var min första transfer helt på egen hand och det gick kämpefint! :)
Åkte vid 02,40 från hotellet. Då hade jag knappt sovit något alls – jag hade nämligen servicetelefonen. Vi har ett rullande schema där vi är två personer i veckan (en skandinavisk och en finsk) som har jour 24/7. Den här veckan är min och Stephanies och jag kommer nu ha alla dagar fram till måndag. Fick fem samtal mellan 23 och 02,30. På det sista fick jag göra ett nattligt besök på sjukhuset efter att två personer råkat illa ut.
Sunny Beach är helt enkelt stället där det oförutsägbara händer. Minst sagt.

Igår var jag på utflykt till Beltchik. Fick gå i drottning Marias gamla trädgård, besöka Varna och dessutom två fantastiska katedraler. Ska lägga upp bilder när tid finnes!
Nu ska jag gå och sova i några timmar innan det blir iväg till kontoret och sedan poolen i några timmar. Har flygplats både morgon och kväll/natt så är ledig mitt på dagen istället. Skönt!
Godnatt!

100617

Schtek! Började dagen vid poolen innan jag drog till jobbet för kurs i hur man håller välkomstmöte. Därefter återgick vi till stranden för några timmar där. Totalt lediga dagar finns inte i det här jobbet!
Idag fick jag ytterligare lite grejer till min uniform. En skjorta som är någorlunda lagom och en ny slips. Blir perfekt i och med att jag ska jobba på flygplatsen både natten till lördag och natten till söndag. :) Kommer bli min första egna busstransfer. Måste nog börja skriva lite på vad jag ska snacka om redan nu! Ska bli skoj!
Idag är det en vecka sedan jag lämnade Sverige – och fler kommer det bli. Känns skumt...

100616

Lycka! Första dagen i uniform är avklarad! Nu har jag äntligen fått prova på jobbet på allvar. Spenderade nämligen kvällen på flygplatsen där jag hälsade nya norska gäster välkomna till Bulgarien och skickade dem vidare mot bussarna och fler kollegor. Jag fick första posten, det vill säga den de först möter efter att ha hämtat sina väskor! :) Allt gick bra och det var riktigt skoj. Hade långbyxor och skjorta, vilket vi alltid kommer ha när vi kör flygplats, men var inte speciellt varmt. Det har tokregnat halva dagen och värmen inte speciellt mördande. Just då kändes värmen lagom. Värre var det när jag tidigare på dagen skulle till stranden under min halvlediga dag – och så var det mulet... Vi styrde kosan mot gymmet och då började det istället ösregna.
Nu ikväll var det tänkt att bli utgång till Den glade Viking men några finska kollegor. Jag ändrade dock mina planer och satte mig här istället. Värt!
Imorgon är jag helledig! Då är det utlovat sol!

100615

Okej då var mitt första fjortontimmarspass som guide avklarat. Kom nyss hem, slutade för 40 minuter sedan. Började dagen med att studera service, vilket följdes upp av möte med chefen. Därefter blev det ytterligare ett servicepass på ett hotell (första gången jag fick jobba lite på riktigt) och sedan lite uppföljningar kring de olika problemen som vi fått ta tag i. Service var riktigt roligt. Många ovanliga case kom upp som tvingade en till lite hjärngympa för att lösa. Jag skulle sluta klockan 18. Trodde jag. Svenska pilotförbundet ska eventuellt gå i strejk imorgon och därför blev alla flyg försenade med 6,5 timmar så jag och Rune satte oss på varsin cykel, drog på cykelhjälmen och trampade runt hela Sunny Beach för att underrätta alla gäster. Vi var grymt snygga ska jag säga! Kom hem nyss. Kanske låter rätt segt men det var riktigt roligt! Många skratt och märkliga nattklubbar som passerades. Kind, Patrik, Pontus och Sveda – jag ska märka ut dem på en karta så ni hittar dit! ;)

Igår var jag på utflykt till Burgas gamla stad och ett shoppingcenter. Handlade en jäkla massa till lägenheten. Tallrikar, bestick, glas osv. Problemet är att jag knappt har några förvaringsmöbler så har ingenstans att ha allt...
Imorgon har jag faktiskt ledigt fram till klockan 16. Då blir det mitt första pass på flygplatsen, ska lära mig hur allt funkar det kring arrivals och departures. Blir nog först sovmorgon, sedan gym och stranden. Det är förövrigt kämpevarmt i havet!
Hoppas ni har det bra hemma i Sverige! :)

Mobilnummer

Föresten, jag gömde mitt nya mobilnummer.
00359 888 84 50 33
Ring mig så mycket ni vill!

061013

Efter en halvdag på stranden med ljummet hav och en påse frukt (!) är jag nu brun som en pannkaka. Lättpåverkad? Aah! Har också hunnit med en Blue Spirit-workshop där man lägger upp riktlinjer för hur företaget ska bli så populärt som möjligt.
Ikväll är det dags att testa vad Sunny Bach går för – lever det upp till epitetet partymecka eller inte? Har haft tre kvällars välkomstöl. Ikväll blir det välkomstfest.

Är inne på min tredje hela dag här i Sunny Beach nu. Igår virrade jag runt i stan för att få en uppfattning om var allt låg. Sunny Beach är som ett tivoli för "vuxna" människor. Sandstranden är superfin och jättelång. På andra sidan strandpromenaden är det som ett enda stort tivoli med karuseller och lottstånd och liknande. Man behöver inte direkt gå och ha tråkigt här!
Förutom att studera min nuvarande hemstad var jag på utflykt på kvällen. Jag fick inte göra särskilt mycket utan skulle bara studera Stephanie som var den egentliga guiden för utflykten. Fick småprata lite med gästerna för att vinna pluspoäng och översätta hennes danska ungefär. På hemresan fick jag även dra ett snack i mikrofonen. Tummen upp.
Idag har jag min första "half-day-off", vilken ska spenderas på stranden med två kollegor. Vi är bara tre som har ledigt denna förmiddag, sen ska alla till kontoret och ha föreläsning om Blue Spirit innan det bär iväg för mat och senare fest. Min välkomstfest!
Här kommer några bilder på mitt rum.

061011

Nyss hemkommen från första dagen på jobbet i Sunny Beach. Blev en hel del upprepning från utbildningen i april men nu är jag i alla fall hemma på rummet, blev en lagom start med nio timmar på jobbet. :) Flygresan gick helt okej, bortsett från ungar som försökte öppna nödutgångarna och äldre kvinnor som skickade sms när vi skulle landa. Men kom fram i alla fall. Kollegorna är otroligt schysta och har verkligen tagit emot en med öppna armar! Imorgon ska jag ut och studera Sunny Beach på egen hand och ska försöka släga upp lite bilder på mitt rum här på bloggen. Jag bor litet, men funktionellt. Sängen är stenhård, men sovbar. Nu ska vi iväg på VM-kväll. Hörs!

100610

Står i check-in-kön på Landvetter. Jag har en Loka. Runt omkring mig står folk och luktar öl. Mycket öl. Det ska börjas i tid säger dem ju..

Om sju minuter kommer mamma och hämtar mig för att skjutsa ner mig till tågstationen. Väskan ligger fortfarande här bakom mig – icke färdigpackad eller vägd. Hmm. En överviktskostnad vore rätt nice.. Eller att inte få igen väskan alls för den delen. Då kan vi snacka om panik-ompackning... Undrar hur detta ska gå. Ska göra ett försök nu i alla fall.

100609

Då är det snart dags. Imorgon bär det av mot Bulgarien och Sunny Beach för att spendera sommaren som guide. Det var snart ett år sedan det var aktivitet på den här bloggen. Den är nollställd och jag kommer nu blogga här så att alla hemma i Sverige kan följa mitt äventyr. Vi får väl se om jag fixar någon design på bloggen eller inte. Tiden får utvisa det.
Det är faktiskt fruktansvärt svårt att packa för en resa på obestämd tid. Åtta veckor? Tio? Ett halvår? Nu ska jag i alla fall göra ett försök. Vi får se hur det går...